EMS
Standard ISO 14001 (EMS – Environmental Management System) je svetski priznati standard za implementaciju sistema upravljanja zaštitom životne sredine. Sam standard nije namenjen nijednoj konkretnoj grani industrije, već ima područje primene u svim delatnostima.
Razlozi za uvođenje EMS:
Jedna organizacija najčešće se odlučuje za uvođenje i sertifikovanje EMS zbog:
- Zahteva tržišta – kupci, pogotovu inostrani, mogu zahtevati da organizacija uvede i sertifikuje sistem EMS, da bi poslovali sa organizacijom;
- Povećanja konkurentnosti – sertifikat ima jak marketinški potencijal naročito na tržištima razvijenih zemalja;
- Ispunjavanja zakonskih obaveza po pitanju životne sredine – sistem omogućava sistematsko praćenje, identifikovanje i ispunjavanje zakonskih obaveza organizacije na polju životne sredine;
- Obezbeđivanja sistematske primene mera zaštite životne sredine – sistem omogućava sistematsko planiranje i realizaciju mera zaštite životne sredine i praćenje njihovih efekata“;
- Poboljšanja javne slike organizacije – organizacija koja se odgovorno ponaša prema životnoj sredini ima bolju prođu na tržištu.
Koristi od uvođenja EMS:
Na osnovu mnogobrojnih analiza sprovedenih u sertifikovanim firmama, utvrđeno je da jedna organizacija može od sertifikovanog sistema da ima neke od sledećih koristi:
- Usaglašavanje sa zakonskim zahtevima – olakšava usaglašavanje poslovanja organizacije sa zakonom, što direktno dovodi do smanjenja broja kazni i žalbi iz neposrednog okruženja zbog ispuštanja zagađujućih materija u okolinu;
- Poboljšan odnos prema životnoj sredini – sistematsko planiranje i primena mera zaštite životne sredine stvara poboljšan odnos organizacije prema životnoj sredini;
- Poboljšan položaj organizacije na tržištu – stvara mogućnosti za izvoz na tržišta razvijenih zemalja, proširuje listu potencijalnih partnera u zemlji i inostranstvu, itd.;
- Bolje iskorišćenje sirovina i ostalih resursa – do efikasnijeg poslovanja dolazi se kroz smanjenje količine nastalog otpada, povećanje stepena iskorišćenja otpada, racionalnije potrošnje sirovina i energije;
- Smanjenje mogućnosti aksidenta – sistematsko upravljanje i kontrola rizika smanjuje mogućnost za nastanak aksidenta.
- Sticanje ugleda u široj okolini – sertifikat je prepoznatljiv kod nas i u svetu i ukazuje na organizaciju koja ima odgovoran pristup prema životnoj sredini,
Aktivnosti oko uvođenja i sertifikacije EMS:
Saradnja sa nama može vašu organizaciju veoma brzo da dovede do sertifikata. Naš pristup podrazumeva realizaciju sledećih aktivnosti:
- Analiza početnog stanja – iskusni konsultanti snimaju početno stanje analizom dokumenta, intervjuisanjem relevantnih predstavnika menadžmenta i zaposlnih i obilaskom organizacije i izrađuju elaborat početnog stanja, koji identifikuje sve neusaglašenosti sa zahtevima standarda;
- Informisanje menadžmenta – konsultanti sa dugogodišnjim iskustvom u privredi na jasan i konkretan način upoznaju menadžment organizacije na informativnom predavanju o menadžerskim aspektima standarda i sitema;
- Obučavanje radnog tima – konsultanti pomažu menadžmentu da formira tim za implementaciju sistema i vrše obuku članova tima za razvoj i primenu sistema. Obuku vrše iskusni predavači sa velikim praktičnim iskustvom u privredi i prenosu znanja.
- Definisanje plana implementacije sistema – konsultant daje predlog plana implementacije sistema, koji obuhvata sve aktivnosti do sertifikacije sistema;
- Razvoj sistemskih dokumenta – radi skraćivanja vremena potrebnog za sticanje sertifikata, konsultant na osnovu analize funkcionisanja organizacije izrađuje nacrte svih sistemskih dokumenata, koje članovi tima reviduju i usaglašavaju sa konsultantima. Dosadašnja praksa je ukazala da se na ovaj način mnogo brže dolazi do željenih rezultata, nego kada obučeni članovi radnog tima pišu procedure od praznog papira, a konsultanti samo proveravaju njihovu usaglašenost sa zahtevima standarda;
- Obućavanje za primenu dokumenata – konsultanti vrše obuku zaposlenih za primenu dokumenata. Obuku vrše predavači sa velikim iskustvom u prenosu znanja zaposlenima iz privrede.
- Primena dokumenata – primenom sistemskih dokumenata u svakodnevnoj poslovnoj praksi, uspostavlja se sistem i stvara preduslov za njegovu sertifikaciju;
- Obučavanje internih proverivača – interni proverivači koji se biraju iz redova zaposlenih su zaduženi za kontrolu primene sistema.
- Interna provera – obučeni interni proverivači pod nadzorom konsultanata obavljaju prvu internu proveru primene sistema;
- Priprema za sertifikaciju – klijent bira sertifikaciono telo, otklanjaju se neusaglašenosti utvrđene internom proverom, zakazuje se zvanično ocenjivanje i podnosi zahtev za zvanično ocenjivanje;
- Sertifikacija – zvanično ocenjivanje koje vrše eksterni ocenjivači i koje se obično sastoji od predocenjivanja i ocenjivanja.
Tekon je pomogao velikom broju firmi da dođu do sertifikata